Ayahua-wat? Ayahua-wasca! - Reisverslag uit Lago Agrio, Ecuador van marlies boom - WaarBenJij.nu Ayahua-wat? Ayahua-wasca! - Reisverslag uit Lago Agrio, Ecuador van marlies boom - WaarBenJij.nu

Ayahua-wat? Ayahua-wasca!

Blijf op de hoogte en volg marlies

21 September 2012 | Ecuador, Lago Agrio


Dat avontuur, dat ik van heel ver hoor roepen, ligt diep in de jungle van Ecuador op mij te wachten. Ik moet nog wel even het één en ander ondernemen om daar te komen...

En dat is via een iets andere route dan ik had bedacht. Ik zou van Bolivia door Brazilië naar Colombia reizen. De FARC heeft beloofd geen mensen meer te gijzelen, dus ik voorzag vooralsnog geen enkel probleem. Doch werden mijn plannen gedwars-boom-d door wat bos- en struikjes die ik ´eventjes´ over het hoofd had gezien. De Amazones.. klein detail. Kun je dus helemaal niet `effies` van je 1, 2, 3 doorheen. Lekker dan.. kan ik dat hele *?·"$%/* end weer terug. Dat gaat dan wel van je 1, 2, 3 maar dan in dagen. En dan krijg je er als bonus nog een dagje bij. Vier dagen bussen... Voordat jullie je nu gaan zitten verkneukelen achter jullie computertjes en denken dat dit net goed is na al die jaloersmakende berichten: juich niet te vroeg! Je kunt het namelijk ook van de andere kant bekijken. Sinds wanneer heb jij voor het laatst tijd gehad om 89 uur op je krent te zitten?! Met een lekker muziekje, leuke film op zijn tijd, een heerlijke page-turner binnen handbereik en alle gelegenheid tot wegdutten en bijslapen..? Ik heb ervan genoten.

Cuyabeno, Ecuador, een gebied in de Amazones waar de Sione-indianen leven. Ik heb een vierdaagse jungle tocht geboekt. Al vind ik het altijd heerlijk om in het oerwoud rond te banjeren, tropische dieren te bewonderen en mij onder te dompelen in het klamme, vochtige jungle-klimaat, deze keer heb ik een hele specifieke reden om te gaan. Ondanks mijn ´excitement´over het komende event, geniet ik de eerste dagen van overvliegende ara´s, spelende doodskopsaapjes, kleurrijke vlinders en vreemde insecten in het groen van de Amazones. De laatste dag brengen we een bezoek aan een Sjamaan, een medicijnman. En deze Sjamaan heb ik na lang research, en veel gesprekken met ervaren mensen, uitgekozen om een Ayahuasca ceremonie te ondergaan.

Ayahuasca is een medicijnenmengsel van jungle planten, met als hoofdingrediënt een specifieke liaan. De Sjamaan kan door het drinken van dit goedje mensen helpen. Door middel van visioenen kan de Sjamaan zien op welk gebied mensen healing nodig hebben. Ook kan hij mensen helpen bij hun spiritele ontwikkeling. Mensen zelf nemen Ayahuasca om diverse redenen. Als reiniging (Ayahuasca maakt je lichaam laat door middel van overgeven en diaree schoon), als healing (bepaalde trauma´s kunnen tijdens een ceremonie worden verwerkt), om helder te zien en om spiritueel te groeien (tijdens het ritueel kun je inzichten krijgen die je verder helpen in het leven).

Na heel veel positieve verhalen, en een goed beeld van de negatieve, ben ik klaar om dit ritueel te ondergaan. Spannend is het wel. Omdat iedereen anders reageert, weet ik niet precies wat mij te wachten staat. Toch heb ik volledig vertrouwen in deze Sjamaan, in mijn eigen kracht, en op dat wat er gaat gebeuren, goed is.

De groep laat mij ´s middags achter bij het huis van de Sjamaan, aan de rand van de rivier. Pas om zeven uur, als het donker is, gaan we met de ceremonie beginnen. De bootman zal mij dan ´s nachts, als het drankje uitgewerkt is, weer ophalen en terugbrengen naar de lodge. De uren kruipen voorbij. Ik wandel wat in de medicijntuin, bezoek het graf van de oude Sjamaan en probeer wat uit te rusten. En dan eindelijk, eindelijk, is het zover...

De Sjamaan ziet er prachtig uit met zijn verentooi, ketting van jaguartanden en armbanden met bonteveren en kraaltjes. Met een bosje bladeren gaat hij over het bruine drankje heen en zingt eeuwenoude mantra´s. Als ik vraag waarom hij dit, in tegenstelling tot die middag tijdens de demonstratie, niet om mij heen doet antwoord hij glimlachend:´Omdat dit alleen nodig is om slechte energie weg te halen. En die heb jij niet.´ Vervolgens overhandigt hij mij het drankje dat ik in één keer op moet drinken en mij moet concentreren op wat ik straks wil zien. Mijn toekomst? Liever niet.. Familie? Nou.. die zie ik over een maandje weer, lijkt mij een beetje zonde van dit hele circus. Ik kies voor wijsheid en inzicht. Het drinken van het (heel erg smerige) brouwsel is best een beetje spannend; nu is er geen weg meer terug. De Sjamaan vindt mij heel moedig en dapper; veel mensen zijn bang, vertelt hij. Ik heb geen reden om bang te zijn. Wat komt, dat komt, en is in elk geval (en dus ook in het ergste) over een paar uur weer voorbij.

Na een half uurtje mag ik in een hangmat gaan liggen. Het is pikkedonker en de geluiden van de jungle klinken intenser dan anders. Het duurt even voordat het begint te werken. Mijn lichaam wordt zwaar, terwijl mijn geest aan een reis begint. Ik zie allemaal kleuren, in patronen die steeds veranderen. Ik ben benieuwd wanneer die inzichten nou komen... Ik heb het gevoel dat ik ergens ´doorheen´moet, wat mij maar niet lukt; dit is te overweldigend. Hoewel ik het te heftig vind, en niet prettig, weet ik dat ik mij hieraan moet overgeven: verzetten heeft geen zin. Heel even denk ik dat ik het overgeven mag overslaan (de meeste mensen geven over aan het begin), maar dan word ik toch misselijk. Een kwartier lang ben ik zo ziek als ik nog nooit geweest ben. En terwijl ik zo ziek ben worden de kleuren en patronen alleen maar heftiger. Ik kan er geen touw aan vastknopen: dit is gewoon zwaar trippen! Toch ben iik geen moment bang. De Sjamaan is bij me en ik weet dat dit over gaat. Begrijpen doe ik het alleen niet. Ik zou toch allerlei wijsheden gaan krijgen..? Heel even zie ik Sanne, mijn zusje. Het is anders dan wanneer je iemand in je hoofd ziet, als je aan die gene denkt, dan het beeld dat ik van Sanne krijg: heel helder en echt. Kort daarna wil ik terug naar de lodge en roep de bootman. De Sjamaan begeleidt mij naar de boot, want helemaal in orde ben ik nog niet.. maar de reis terug duurt nog twee uur en ik wil graag slapen. Terug op de boot, kom ik langzaam weer bij. Nu het een beetje uitgewerkt is, heb ik wel een prachtige terugreis. Zo in het donker over het water door de Amazone.. het is een schitterende droomvlucht. En eventjes, heel eventjes, heb ik dan een helder moment van zien: de sterren in 3d. Ik kan precies zien welke sterren er ver weg staan, en welke dichterbij. En dat is, met mooie muziek in mijn oren, een goed einde van een bijzondere ervaring.

De volgende ochtend komt een gids van de lodge vragen hoe het was. Hij heeft vijf jaar in Nederland gewoond en leert nu in de jungle over het Sjamanisme. Wat fijn om mijn ervaring te kunnen delen in mijn eigen taal, met iemand die weet waar ik het over heb. Hij legt uit wat er gebeurd is. Ik heb teveel informatie in één keer gekregen, en omdat ik geen ervaring heb, wist ik niet wat ik met al die informatie aan moest. Dit past heel goed bij het gevoel dat ik had! Bij een volgende keer zou ik beter kunnen tunen, waardoor de informatie en de beelden gedoseerder binnen komt. Hoewel dit heel aannemelijk klinkt, en ik er door mijn ervaring nu van overtuigd ben dat je door dit drankje ´helder´kunt zien, vind ik het wel welletjes. Ik ben blij met deze ervaring, maar weet nu ook dat ik mijn wijsheid liever hier op aarde vergaar...

  • 22 September 2012 - 19:46

    Mariel Van Egmond:

    OMG wat een wereld verhaal weer en dat je zo dat goedje drinkt top hoor...maar je hebt in ieder geval mooie kleuren gezien en okay niet wat je had verwacht , maar wel een hele beleving weer. Ik vind het heerlijk om dat allemaal te lezen,ben benieuwd waar je straks naar toe gaat. Het zuiden van Ecuador is ook mooi Loja bv. wel geniet en kijk weer uit naar je volgende story..geniet

  • 27 September 2012 - 16:46

    Emma Henselmans:

    zo ik heb alles weer bijgelezen! wat een leuke verhalen zeg.. je maakt me enorm jaloers! haha, heel gaaf dat jij ook bent gaan volcano boarding, en dat anthony wederom een vrouwenverslinder was :p gekke aap. geniet er nog even van he!xxx

  • 29 September 2012 - 18:47

    J/Hanneke:

    Lieve Jip,

    Klaarblijkelijk krijg ik geen melding meer wanneer jij een avontuur beschreven heb. Dit heeft geresulteerd in het feit dat ik t afgelopen uurtje een inhaalslag heb gemaakt!
    Wat een geweldige verhalen weer van jou en je lieve ouders! Ik kan niet wachten om zelf weer op reis te gaan!

    Wat is het heerlijk te lezen hoe goed en geweldig je het hebt, hoe fijn is het te weten dat we hierover snel in te eggie weer samen over kunnen kletsen!!

    Lievie, heel veel plezier nog deze tijd, kan niet wachten op t volgende verhaal en onze nieuwe live ontmoeting hier!

    Dikke kus en ik stuur je heel veel liefde en engelenlicht!!!
    Je J/Hanneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ecuador, Lago Agrio

marlies

Actief sinds 03 Sept. 2006
Verslag gelezen: 1401
Totaal aantal bezoekers 200100

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2011 - 07 Augustus 2011

Varen door Nederland

12 Juli 2010 - 10 Augustus 2010

Reizen als reisleidster

09 September 2006 - 13 Oktober 2007

Wereldreis

16 Januari 2012 - 30 November -0001

Midden en Zuid Amerika

Landen bezocht: